플라톤의 프로타고라스편에 나타난 덕의 교육 가능성 논변
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소개글

플라톤의 프로타고라스편에 나타난 덕의 교육 가능성 논변에 대한 보고서 자료입니다.

목차

서 론 ……………………………………………………1


Ⅰ. 입문적 논의……………………………………………………4
1. 저술시기 및 등장인물 …………………………………………4
2. 아레테(ajrethv)의 의미 …………………………………………6
3. 대화편 서두…………………………………………………9

Ⅱ. 덕은 가르쳐질 수 있는 것인가? ………………………17
1. 프로타고라스와 논쟁 ………………………………………17
2. 도시의 일에 대한 논증 ……………………………………22
3. 사적인 일에 대한 논증 ………………………………………25

Ⅲ. 덕의 다양성의 관계………………………………………30
1. 덕의 부분과 전체의 문제 ……………………………………30
2. 정의와 경건과의 관계 ………………………………………33
3. 사려깊음과 지혜와의 관계 …………………………………35
4. 정의와 사려깊음과의 관계 …………………………………38

Ⅳ. 시의 인용 …………………………………………………43

Ⅴ. 용기와 지혜 ……………………………………………52
1. 용기와 지혜의 정의내리기 …………………………………53
2. 용기와 지혜의 유사성 ………………………………………56
3. 용기와 지혜와의 관계 ………………………………………60


결 론 ……………………………………………………64


참고문헌 …………………………………………………………67
Abstract …………………………………………………………70

본문내용

부분들은 그것의 다양성이 인정됨과 동시에 능력이나 속성이라는 본질적인 측면에서 서로 유사한 것이며, 그 부분들은 ‘앎’이라는 매개체에 의해 ‘덕’이라는 하나인 존재와 연결되는 것이다.
따라서 소크라테스는 대화편의 전반부에서 프로타고라스의 무지함을 깨닫게 하기 위해 정치술과 개인적인 소양과 같은 덕이 가르쳐 질 수 없는 것이라고 주장했지만, 소크라테스의 덕에 관한 교육 가능성 여부는 ‘덕’이 ‘앎’이라면 가르쳐 질 수 있는 것으로 이해된다. 이러한 논증에 기초해서 소크라테스는 프로타고라스에게 “덕이 가르쳐 질 수 있는 것인지”에 대한 문제를 다시 다루기를 요구한다. 하지만 프로타고라스는 스스로의 한계를 깨달아 이 문제에 대해서 나중에 다시 대화하기로 하면서, 대화편은 확실한 결론을 이끌어 내지 못하고 끝을 맺게 된다.
결국 『프로타고라스』편은 소크라테스와 프로타고라스의 덕에 대한 상이한 관점과 논증의 차이에서 생기는 문제로 인해 “덕을 단순한 인식으로 생각할 수 있는 것인가?”의 과제를 남겨 놓으므로, 본 대화편에 대하여 더욱 깊이 숙고할 것을 제시하고 있다.
ABSTRACT
An Argument on the Educational Possibility
of Virtue in Plato's Protagoras
Boung - Bok, Lee
Department of Philosophy, Graduate School
Chungnam National University
Daejeon, Korea
(Supervised by Professor Young-Juin, Song)
This thesis is an analysis of the Protagoras in early works of Plato. The purpose is to summarize and to analyze the process of the work in the text. Some of the dialogues which deal with a matter of virtue depict the meaning of each part of virtue such as Charmides on soundness of mind, Laches on courage, Euthyphron on holiness and Thrasymachus on justice. However, in the Protagoras Plato dealt with, in systematic and concrete ways, the whole meaning of virtue and the relationship of partial virtues. This thesis will consider the matter of the educational possibility of virtue through the dialogue between Socrates and Protagoras.
This study has the form of rememberance introducing to companions the contents that Socrates debated with Protagoras. This thesis consists of five chapters as follows:
Chapter I investigates the writing period and characters of the dialogue and then approaches the whole contents of the dialogue by finding the original meaning of virtue.
The chapter II will deals with Protagoras' opinions about whether virtue is teachable or not. Protagoras quotes a myth and proves the art of governing a city. Also, he will show how virtue can be taught in the ontological position.
Chapter III and V define the essential meaning of virtue and treat in detail the relationship of the parts of virtue such as the matter of between the whole and the parts of virtue, the relation of justice and holiness, the relation of soundness of mind and wisdom, the relation of justice and soundness of mind, and the relation of courage and wisdom.
In Ⅳ Chapter, Protagoras quotes the poem of Simonides and refutes thoughts of Socrates about the poem. This chapter also deals with the fact that Socrates confutes the difference between "To be a good man and to become a good man".
In the conclusion, Socrates asserts that the virtue is similar to justice, holiness, soundness of mind, courage and wisdom. If the virtue is knowledge, it can be taught. After all, Protagoras perceived his own ignorance, and Socrates appeared in his excellence to Protagoras and the audience. Socrates led the problem of virtue as the object of a philosophical consideration by proving that virtue is knowledge.
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  • 페이지수64페이지
  • 등록일2019.04.04
  • 저작시기2005.8
  • 파일형식한글(hwp)
  • 자료번호#1095427
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