문화상품으로서 스포츠캐릭터에 관한 연구
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목차

Ⅰ. 서 론

Ⅱ. 스포츠의 문화상품화에 관한 이론적 접근

Ⅲ. 스포츠의 문화상품화 현상의 배경

Ⅳ. 문화상품에 있어서 스포츠 캐릭터의 기능

Ⅴ. 스포츠 캐릭터 상품의 효용성

Ⅵ. 결 론

본문내용

예술의 사상아로 치부되는 편견이 지속되었고 이는 부실한 스포츠산업구보와 맞물려 국내 스포츠 캐릭터 산업의 낙후성을 초래하였다.
90년대를 3S(Screen, Sports, Speed)시대로 지칭한다면 2000년대는 CAG(Cartoon, Animation, Game)의 시대라고 하는 진단이 나오고 있다.
활자시대에서 영상시대로의 전환이 완결되어가고 있는 시점에서 심미성과 독창적 개성을 갖춘 국내 스포츠 캐릭터의 개발을 시급한 문제이다.
그리고 이미 만들어진 스포츠 캐릭터를 각 제품의 특성과 용도, 소비자의 취향에 맞게 재해석하고 시각화하는 그래픽 코디네이션 작업이 중요한 관건이 되는 스포츠 캐릭터 산업에서, 전문인력의 참여는 더욱 중요한 문제이다.
이제 스포츠에 대한 유난히 고압적인 자세를 견지해 온 우리의 부당한 편견을 걷어낼 시점이다.
스포츠와 스포츠 캐릭터, 그것이 가지는 무한한 가능성에 주목하고, 창조적 마인드와 조형적 직관력을 생명으로 하는 시각디자이너의 더욱 많은 관심과 참여를 기대해 본다.
참고문헌
강내희, 이성욱(1994). 문화분석의 몇가지 길들. 문학과학사.
강준만(1994). 대중문화의 겉과 속. 한샘.
동양 디자인 센타(1989). 디자인 용어해설. 디딤출판사.
박선의, 최호천(1989). 시각커뮤니케이션 디자인. 미진사.
석자순(1979). 일본만화사. 일본:대원서호.
윤신애(1995). 한국 애니메이션산업구조. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
존. A. 워커 정진국 역(1987). 대중매체 시대의 예술. 열화당.
ABSTRACT
The Study of Comics Character as Sports Commodity
Jang, Chang-Hyun Yook, Cho-Young
There have been indications of powership throughout society in recent times. The popular art for the masses gaining dominance from the so-called high class art of the past can be perceived as a part of this movement.
The reason why comics, which are categorized as the most popularized medium in form and content are attracting so much attention can also be explained in this sense.
Comics have clear advantages, as to other media to correspond with modern society in form : the simultaneous residence of a storyline and graphics, and in content : stimulating the sensitive parts of the human emotions such as dreams fantasy and child-like mind.
Characters created for comics are expanded to related industries and are made into various goods which is understood to have significant accompanying marketing effects. This is due to the fact that comic characters are graphics which are esthetic and individual, with a plot in which one's self-projection and emotions are induced.
However the structure of the comic industry in this country has a flaw which makes it difficult or even impressible to produce creative comic characters. This is caused by : one, the social prejudice that sees comics as a low quality medium : two, the producers who prefer to import animation from foreign companies rather than create our own : and three, the low budget owing to the sheer small scale of the business.
Although the market for comic characters have grown along with the increase of the national income standard most of the characters taking charge are those produced in japan and the U.S.A. The cultural losses caused are so greate the it can't be estimated automatically.
Furthermore, with the expanding importance of the visual arts industry world wide, the production of creative comic character and other related goods is a desperate task.
To achieve this, apolitical measure by the government, the industrial production line, and the creative efforts of the producer are all needed : but most of all, the sensitivity of a professional designer to apply comic characters into related goods and ornamentalize them is essentially the most important.
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  • 페이지수45페이지
  • 등록일2002.06.28
  • 저작시기2002.06
  • 파일형식한글(hwp)
  • 자료번호#197477
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