목차
Title:
미국흑인 여성의 정체성 탐색
Searching for Afro-American women’s identity
Contents
1. Summary
2. The matriarchal structure of Afro-American family
(미국흑인가정의 여성지배적 특징)
3. Searching for the women’s identity focused on Mama.
미국흑인 여성의 정체성 탐색
Searching for Afro-American women’s identity
Contents
1. Summary
2. The matriarchal structure of Afro-American family
(미국흑인가정의 여성지배적 특징)
3. Searching for the women’s identity focused on Mama.
본문내용
1. Summary
Walter, Ruth, and Beneatha present Mama with a gift of gardening tools. Young Travis is anxious to give his grandmother his own gift, an elaborate gardening hat. The rest of the family teases Travis for its lavishness, but Lena defends him and promptly put on the hat to show her approval.
The door bell rings: it is Bobo, visiting unexpectedly. Bobo is nervous and frightened, and wants to speak with Walter. Walter is excited to hear about how the business venture is going, as both Walter and Bobo gave Willy their share of the money to invest in the liquor store. Although Walter could not make it to the meeting, Willy and Bobo were to meet at the train station in order to go to Springfield. In Springfield, they would obtain the liquor license necessary to proceed. Bobo, however, says that Willy never arrived. Walter learns that he has been scammed out of his father's insurance money. No money has been put away for Beneatha's medical school
2. The matriarchal structure of Afro-American family
To understand Afro-American women including Lorraine Hansberry, we have to know Afro-American women’s life. The female-dominated or matriarchal structure in Afro-American family dates back to the time of slavery, in which the black man was no longer allowed to play his role as patriarch of the family, and was, developed a strong bond between a mother, as the sole authority figure, and her children. This emasculation/matriarchy theme applies basically to the female characters in A Raisin in the sun.
To help your understanding, I am about to explain these theme in Korean.
미국흑인 여성들이 미국 흑인 공동체 안에서 차지하는 역할이나 위치, 흑인 남성들과의 관계 등은 그들이 미국으로 오기 이전의 역사인 아프리카에서 과거와 노예 해방을 전후로 한 미국 내에서의 역사적 변화와 불가분의 관계에 놓여있다.
미국흑인의 삶의 원형인 아프리카에서 모든 경제적 정치적 제도적 핵심은 가족이었다. 아프리카의 가정은 명백한 가부장 사회였음에도 불구하고 여성들은 오늘날의 가정에서보다 훨씬 중요한 위치를 차지 하고 있었다.
우선 아이들의 양육이 전적으로 어머니에게 맡겨졌고, 자식들을 많이 가진 여성일수록 가정 내에서나 사회에서 높은 평가를 받았다. 뿐만 아니라 아프리카에서 여성들은 주요한 경제적 참여자였다. 물론 가정의 주요 경제적 원천은 남성에게 있었지만 여성들 역시 부락이나 마을 단위의 시장에서 장사를 함으로써 경제를 보조했기 때문이다.
아프리카에서의 흑인 가족의 구조와 흑인 여성들의 지위 및 역할은 그들이 강제로 미국으로 건너와 노예 생활을 하면서 급격한 변화를 겪게 된다. 노예제가 미국 흑인에게 부과한 가장 중요한 변화는 아프리카의 가족 구조 및 부족 체제의 붕괴였다.
물론 미국에서도 흑인 여성들은 아이의 양육자로서의 어머니의 역할과 경제적 제공자로서의 역할을 계속 유지하였으나, 그것은 아프리카에서처럼 권위와 지위가 보장되는 역할이 아닌 다만 과거 아프리카에서 유지되던 가부장 체제의 붕괴에 따라 어쩔 수 없이 맡게 된 역할에 불과하였다.
게다가 노예들끼리의 결혼이 법적으로 금지되면서 아프리카 흑인 여성들은 미국이라는 새로운 사회에서 백인 주인 혹은 같은 흑인 남성들의 씨받이(breeder)라는 비인간적인 생산자 역할까지 감수해야만 했다. 흑인 여성들이 같은 흑인 남성들과 더불어 자식들을 낳는 경우에도 어디까지나 그것은 보다 강한 흑인 노예들을 생산해내려는 백인들의 경제적 목적 때문에 강요된 관계였으므로 정상적인 가정의 형태는 아니었다. 일시적으로 가정의 형태를 이룰 수 있었던 경우에도 흑인 여성들은 아이들의 아버지가 다른 농장으로 팔려가는 경우가 많아서 혼자서 자식들을 책임지고 돌봐야만 했다.
Walter, Ruth, and Beneatha present Mama with a gift of gardening tools. Young Travis is anxious to give his grandmother his own gift, an elaborate gardening hat. The rest of the family teases Travis for its lavishness, but Lena defends him and promptly put on the hat to show her approval.
The door bell rings: it is Bobo, visiting unexpectedly. Bobo is nervous and frightened, and wants to speak with Walter. Walter is excited to hear about how the business venture is going, as both Walter and Bobo gave Willy their share of the money to invest in the liquor store. Although Walter could not make it to the meeting, Willy and Bobo were to meet at the train station in order to go to Springfield. In Springfield, they would obtain the liquor license necessary to proceed. Bobo, however, says that Willy never arrived. Walter learns that he has been scammed out of his father's insurance money. No money has been put away for Beneatha's medical school
2. The matriarchal structure of Afro-American family
To understand Afro-American women including Lorraine Hansberry, we have to know Afro-American women’s life. The female-dominated or matriarchal structure in Afro-American family dates back to the time of slavery, in which the black man was no longer allowed to play his role as patriarch of the family, and was, developed a strong bond between a mother, as the sole authority figure, and her children. This emasculation/matriarchy theme applies basically to the female characters in A Raisin in the sun.
To help your understanding, I am about to explain these theme in Korean.
미국흑인 여성들이 미국 흑인 공동체 안에서 차지하는 역할이나 위치, 흑인 남성들과의 관계 등은 그들이 미국으로 오기 이전의 역사인 아프리카에서 과거와 노예 해방을 전후로 한 미국 내에서의 역사적 변화와 불가분의 관계에 놓여있다.
미국흑인의 삶의 원형인 아프리카에서 모든 경제적 정치적 제도적 핵심은 가족이었다. 아프리카의 가정은 명백한 가부장 사회였음에도 불구하고 여성들은 오늘날의 가정에서보다 훨씬 중요한 위치를 차지 하고 있었다.
우선 아이들의 양육이 전적으로 어머니에게 맡겨졌고, 자식들을 많이 가진 여성일수록 가정 내에서나 사회에서 높은 평가를 받았다. 뿐만 아니라 아프리카에서 여성들은 주요한 경제적 참여자였다. 물론 가정의 주요 경제적 원천은 남성에게 있었지만 여성들 역시 부락이나 마을 단위의 시장에서 장사를 함으로써 경제를 보조했기 때문이다.
아프리카에서의 흑인 가족의 구조와 흑인 여성들의 지위 및 역할은 그들이 강제로 미국으로 건너와 노예 생활을 하면서 급격한 변화를 겪게 된다. 노예제가 미국 흑인에게 부과한 가장 중요한 변화는 아프리카의 가족 구조 및 부족 체제의 붕괴였다.
물론 미국에서도 흑인 여성들은 아이의 양육자로서의 어머니의 역할과 경제적 제공자로서의 역할을 계속 유지하였으나, 그것은 아프리카에서처럼 권위와 지위가 보장되는 역할이 아닌 다만 과거 아프리카에서 유지되던 가부장 체제의 붕괴에 따라 어쩔 수 없이 맡게 된 역할에 불과하였다.
게다가 노예들끼리의 결혼이 법적으로 금지되면서 아프리카 흑인 여성들은 미국이라는 새로운 사회에서 백인 주인 혹은 같은 흑인 남성들의 씨받이(breeder)라는 비인간적인 생산자 역할까지 감수해야만 했다. 흑인 여성들이 같은 흑인 남성들과 더불어 자식들을 낳는 경우에도 어디까지나 그것은 보다 강한 흑인 노예들을 생산해내려는 백인들의 경제적 목적 때문에 강요된 관계였으므로 정상적인 가정의 형태는 아니었다. 일시적으로 가정의 형태를 이룰 수 있었던 경우에도 흑인 여성들은 아이들의 아버지가 다른 농장으로 팔려가는 경우가 많아서 혼자서 자식들을 책임지고 돌봐야만 했다.
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